Společná havárie
… and following the accident General Average was declared by the shipowner. Tato slova si neradi přečtou ti, kteří měli na postižené lodi svůj náklad. Nezáleží na tom, jestli byl náklad zničen, nebo ne, slova General Average visí jako Damoklův meč nad každým, kdo měl s nešťastnou lodí cokoliv společného.
General Average, v češtině Společná havárie, je něco, co se občas vzpírá lidskému chápání. Představte si, že jedete autobusem, kterému se porouchá motor. Autobus zastaví na odpočívadle a počká na mechanika, který motor opraví. Posléze dorazí do cíle s velkým zpožděním. Majitel autobusu musel za opravu zaplatit poměrně vysokou částku a proto vyhlásí Společnou havárii. Některým cestujícím ujel navazující spoj a dožadují se odškodného.
Všichni cestující, nezáležně od toho, jestli jim ono zpoždění způsobilo nějakou újmu, nebo ne, musí zaplatit určitou částku, aby dostali zpět své zavazadlo a mohli odejít (tzn. musí se podílet na opravě motoru a odškodném těm, kterým ujel spoj). To, jakou částku kdo zaplatí, rozhodne nezávislý arbitr, kterému spravedlivé rozpočítání zabere třeba další 3 hodiny… Nezdá se Vám to příliš fér? Vítejte ve světě námořního práva a Společné havárie.
Termín General Average byl poprvé zmíněn v roce 1799, myšlenka je to však mnohem starší. Už ve starověkém Římě platil námořní zákon o proporčním sdílení nákladů škody vzniklé ve snaze zachránit společný majetek, to jest loď a náklad. Jednalo se o formu vzájemného pojištění všech zúčastněných v časech, kdy žádné pojišťovny ještě neexistovaly. V průběhu staletí se Společná havárie stala pevnou součástí námořního práva.
Pravidla, která Společnou havárii regulují, jsou sepsaná v York-Antwerp Rules - v současnosti je aktuální verze z roku 2016. Tento sborník pravidel se skládá ze dvou sekcí - v první jsou všeobecné zásady vyhlašování Společné havárie a v druhé jsou pravidla týkající se specifických situací, obětí a výdajů, které mohou být součástí Společné havárie. Společná havárie se rozděluje mezi loď, náklad a přepravné. Pokud je vyhlášena, postoupí se celý případ Adjusterovi (česky Dispašerovi), který rozpočítá jednotlivé podíly. Toto rozpočítání trvá většinou několik let.
Aby mohla být Společná havárie vůbec vyhlášena (a nejednalo se tak o obyčejnou pojistnou událost, tzv. Particular Average) musí splňovat čtyři základní podmínky.
Musí se jednat o mimořádnou oběť či výdaj
Oběť či výdaj musí být odůvodněná a vykonána s rozmyslem
Oběť či výdaj musí být vykonána v čase nebezpečí
Všechy kroky musí být vykonány záměrně za účelem ochrany společného majetku
Pojďme si ve stručnosti rozebrat význam jednotlivých podmínek:
1) Mimořádná oběť či výdaj
Důležité je slovo “mimořádný”, které je dělicí čárou mezi obyčejnou pojistnou událostí a Společnou havárií. Určit zda se jedná o mimořádnou či obyčejnou nehodu není vždy jednoduché, často v určování hraje roli i splnění ostatních podmínek pro vyhlášení Společné havárie.
Oběť - za oběť při Společné havárii může padnout náklad, loď nebo přepravné. Mezi běžné příklady můžeme zařadit hození nákladu přes palubu (např. za účelem odlehčení lodi), poškození nákladu při hašení požáru nebo i pokles hodnoty majetku (zdržení lodě způsobi zkažení vezeného ovoce). Loď může být rovněž poškozena při hašení požáru, její motory mohou být poškozeny při záchranné operaci, nebo může být úmyslně navedena na mělčinu. Přepravné je obvykle ztraceno s nákladem.
Výdaj - za výdaj se obvykle považují poplatky za přístav, který lodi poskytne dočasné útočiště (Port of Refuge) pro účel oprav.
Dalším velmi drahým výdajem je salvage (záchranné odtažené lodě). Jak se může salvage prodražit ukážeme na příkladu Maersk Honam později.
2) Odůvodnění, rozmysl
Kapitánův čin musí být rozumný svým rozsahem, to znamená, že při hašení požáru v jednom skladišti nezatopí i další aniž by to mohl zdůvodnit. Na druhou stranu pokud jedná v zájmu všech zúčastněných stran a ve své nejlepším vědomí a svědomí, budou se i nebezpečné praktiky jako např. úmyslné najíždění na mělčinu brány jako zdůvodnitelné pro účely jestli se bude jednat o Společnou havárii, či ne. Někdy se v tomto případě používá pojem Prudent Master, což je v podstatě bájný tvor, který dělá vše správně…
3) V čase nebezpečí
Další element, který se občas obtížně posuzuje. Do Společné havárie se tedy nezapočítají akce, které proběhnou až příliš pozdě, nebo jsou naopak až příliš včasné. Něco jiného jsou však preventivní opatření, například když loď s ocelovým lanem namotaným na její šroub přerušila svojí cestu a zaplula do přístavu na opravy. Loď sice nebyla v přímém ohrožení, ale rozhodnutí kapitána bylo oprávněné, protože riziko poškození hnacího mechanismu lodi bylo vysoké. I v tomto případě se tedy jednalo o Společnou havárii (Vlassopoulos v British and Foreign MI Co. 1929)
4) Ochrana společného majetku
Jakékoliv rozhodnutí a činy kapitána musí nutně vést k ochraně společného majetku. V tomto případě se dá těžko šlápnout vedle. Při havárii se posádka bude snažit zachránit svůj život a bude tedy vyvíjet snahu, aby zachránila loď samotnou. Tím zároveň v mnoha případech zachraňuje i naložený náklad a tedy i přepravné. Musí se ovšem dokázat, že všechny činy byly vykonány záměrně za daným účelem - nelze tedy za Společnou havárii vyhlásit například požár ve skladišti, který se nakonec uhasí sám nedostatkem kyslíku v prostoru (pokud samozřejmě posádka nepodnikla kroky vedoucí k utěsnění skladiště a udušení požáru). Nejdůležitější ovšem je, že akce musí být úspěšná a společný majetek musí být tedy alespoň částečně zachráněn - pokud se loď potopí, nejedná se o Společnou havárii.
Genral Average Security - Majitel lodi, na které byla vyhlášena Společná havárie (respektive Adjuster) vybere od všech zúčastněných peněžní zálohu, ze které budou posléze rozpočítány podíly jednotlivých stran. Majitel lodi využije v tomto případě své právo na tzv. Námořní zástavu (Maritime Lien) a bude zadržovat náklad, dokud ostatní zúčastněné strany nezaplatí zálohu. Zálohy jsou skládány do takzvaného GA Bond / GA Security. V případě nepojištěných majitelů nákladu se jedná o Cash Deposit, u pojištěných toto učiní jejich pojišťovna, tzv. GA Guarantee.
Za příklad Společné havárie můžeme vzít případ lodi Maersk Honam.
V březnu 2018 vypukl na kontejnerové lodi Maersk Honam mířící ze Singapuru do Suezu požár. Požár se šířil mezi nákladem a veškeré snahy posádky o jeho uhašení byly marné. Situace se vymkla kontrole a posádka se musela evakuovat, bohužel, při požáru zahynulo pět členů posádky. Požár byl nakonec uhašen indickou pobřežní stráží a loď byla odtažena do přístavu Jebel Ali, kde byl vyložen náklad.
Toto neštěstí splnilo všechny podmínky pro vyhlášení Společné havárie: Oběť ve smyslu Sh. (náklad, loď) i výdaje (odtažení lodě) byly opravdu mimořádné a posádka se snažila uhasit požár všemy prostředky bezprostředně po vypuknutí a loď a část nákladu byly nakonec zachráněny.
Adjuster, společnost Richards Hogg Lindley vyčíslila zástavu v důsledku havárie následovně: 42,5% CIF hodnoty nákladu lodi jako Salvage Security (všimněte si jak v případě záchranného odtažení lodi jsou tyto částky vysoké) a 11,5% jako GA Security. Zástava tedy dohromady dělá 54% CIF hodnoty majetku. Pokud tedy někdo vezl na lodi náklad v hodnotě $10 000, musí zaplatit zálohu $5400 aby byl jeho majetek vydán. Totéž však musí zaplatit i ten, jehož majetek byl v důsledku havárie ztracen.
Po vybrání GA Security pak Adjuster rozpočítá ztráty jednotlivých stran, které budou pak odškodněny z částky vybrané jako GA Security. Odtah lodi bude zaplacen ze Salvage Security a pokud nějaké peníze zbydou, budou opět vráceny majitelům (to znamená, že majitel nákladu, který zaplatil zálohu $5400 dostane pravděpodobně něco zpět).
Protože ale podstatou Společné havárie je, že se na ní podílí tři strany (Loď, náklad a přepravné) tak poškozená strana nikdy nezíská plné odškodnění jako v případě klasického pojištění. Pokud je tedy loď poškozena při havárii, majitel lodi obdrží kompenzaci ve výši 2/3 škody, protože se sám musí podílet svou třetinou. Ani nešťastní majitelé zničených kontejnerů tak neobrží plné odškodné za ztrátu, pokud tedy nebyli pojištěni.
Zdroje: gcaptain.com; ymiso.yangming.com; York-Antwerp Rules 2016; gard.no; traderiskguaranty.com; roanoketrade.com
General Average, v češtině Společná havárie, je něco, co se občas vzpírá lidskému chápání. Představte si, že jedete autobusem, kterému se porouchá motor. Autobus zastaví na odpočívadle a počká na mechanika, který motor opraví. Posléze dorazí do cíle s velkým zpožděním. Majitel autobusu musel za opravu zaplatit poměrně vysokou částku a proto vyhlásí Společnou havárii. Některým cestujícím ujel navazující spoj a dožadují se odškodného.
Všichni cestující, nezáležně od toho, jestli jim ono zpoždění způsobilo nějakou újmu, nebo ne, musí zaplatit určitou částku, aby dostali zpět své zavazadlo a mohli odejít (tzn. musí se podílet na opravě motoru a odškodném těm, kterým ujel spoj). To, jakou částku kdo zaplatí, rozhodne nezávislý arbitr, kterému spravedlivé rozpočítání zabere třeba další 3 hodiny… Nezdá se Vám to příliš fér? Vítejte ve světě námořního práva a Společné havárie.
Termín General Average byl poprvé zmíněn v roce 1799, myšlenka je to však mnohem starší. Už ve starověkém Římě platil námořní zákon o proporčním sdílení nákladů škody vzniklé ve snaze zachránit společný majetek, to jest loď a náklad. Jednalo se o formu vzájemného pojištění všech zúčastněných v časech, kdy žádné pojišťovny ještě neexistovaly. V průběhu staletí se Společná havárie stala pevnou součástí námořního práva.
Pravidla, která Společnou havárii regulují, jsou sepsaná v York-Antwerp Rules - v současnosti je aktuální verze z roku 2016. Tento sborník pravidel se skládá ze dvou sekcí - v první jsou všeobecné zásady vyhlašování Společné havárie a v druhé jsou pravidla týkající se specifických situací, obětí a výdajů, které mohou být součástí Společné havárie. Společná havárie se rozděluje mezi loď, náklad a přepravné. Pokud je vyhlášena, postoupí se celý případ Adjusterovi (česky Dispašerovi), který rozpočítá jednotlivé podíly. Toto rozpočítání trvá většinou několik let.
Aby mohla být Společná havárie vůbec vyhlášena (a nejednalo se tak o obyčejnou pojistnou událost, tzv. Particular Average) musí splňovat čtyři základní podmínky.
Musí se jednat o mimořádnou oběť či výdaj
Oběť či výdaj musí být odůvodněná a vykonána s rozmyslem
Oběť či výdaj musí být vykonána v čase nebezpečí
Všechy kroky musí být vykonány záměrně za účelem ochrany společného majetku
Pojďme si ve stručnosti rozebrat význam jednotlivých podmínek:
1) Mimořádná oběť či výdaj
Důležité je slovo “mimořádný”, které je dělicí čárou mezi obyčejnou pojistnou událostí a Společnou havárií. Určit zda se jedná o mimořádnou či obyčejnou nehodu není vždy jednoduché, často v určování hraje roli i splnění ostatních podmínek pro vyhlášení Společné havárie.
Oběť - za oběť při Společné havárii může padnout náklad, loď nebo přepravné. Mezi běžné příklady můžeme zařadit hození nákladu přes palubu (např. za účelem odlehčení lodi), poškození nákladu při hašení požáru nebo i pokles hodnoty majetku (zdržení lodě způsobi zkažení vezeného ovoce). Loď může být rovněž poškozena při hašení požáru, její motory mohou být poškozeny při záchranné operaci, nebo může být úmyslně navedena na mělčinu. Přepravné je obvykle ztraceno s nákladem.
Výdaj - za výdaj se obvykle považují poplatky za přístav, který lodi poskytne dočasné útočiště (Port of Refuge) pro účel oprav.
Dalším velmi drahým výdajem je salvage (záchranné odtažené lodě). Jak se může salvage prodražit ukážeme na příkladu Maersk Honam později.
2) Odůvodnění, rozmysl
Kapitánův čin musí být rozumný svým rozsahem, to znamená, že při hašení požáru v jednom skladišti nezatopí i další aniž by to mohl zdůvodnit. Na druhou stranu pokud jedná v zájmu všech zúčastněných stran a ve své nejlepším vědomí a svědomí, budou se i nebezpečné praktiky jako např. úmyslné najíždění na mělčinu brány jako zdůvodnitelné pro účely jestli se bude jednat o Společnou havárii, či ne. Někdy se v tomto případě používá pojem Prudent Master, což je v podstatě bájný tvor, který dělá vše správně…
3) V čase nebezpečí
Další element, který se občas obtížně posuzuje. Do Společné havárie se tedy nezapočítají akce, které proběhnou až příliš pozdě, nebo jsou naopak až příliš včasné. Něco jiného jsou však preventivní opatření, například když loď s ocelovým lanem namotaným na její šroub přerušila svojí cestu a zaplula do přístavu na opravy. Loď sice nebyla v přímém ohrožení, ale rozhodnutí kapitána bylo oprávněné, protože riziko poškození hnacího mechanismu lodi bylo vysoké. I v tomto případě se tedy jednalo o Společnou havárii (Vlassopoulos v British and Foreign MI Co. 1929)
4) Ochrana společného majetku
Jakékoliv rozhodnutí a činy kapitána musí nutně vést k ochraně společného majetku. V tomto případě se dá těžko šlápnout vedle. Při havárii se posádka bude snažit zachránit svůj život a bude tedy vyvíjet snahu, aby zachránila loď samotnou. Tím zároveň v mnoha případech zachraňuje i naložený náklad a tedy i přepravné. Musí se ovšem dokázat, že všechny činy byly vykonány záměrně za daným účelem - nelze tedy za Společnou havárii vyhlásit například požár ve skladišti, který se nakonec uhasí sám nedostatkem kyslíku v prostoru (pokud samozřejmě posádka nepodnikla kroky vedoucí k utěsnění skladiště a udušení požáru). Nejdůležitější ovšem je, že akce musí být úspěšná a společný majetek musí být tedy alespoň částečně zachráněn - pokud se loď potopí, nejedná se o Společnou havárii.
Genral Average Security - Majitel lodi, na které byla vyhlášena Společná havárie (respektive Adjuster) vybere od všech zúčastněných peněžní zálohu, ze které budou posléze rozpočítány podíly jednotlivých stran. Majitel lodi využije v tomto případě své právo na tzv. Námořní zástavu (Maritime Lien) a bude zadržovat náklad, dokud ostatní zúčastněné strany nezaplatí zálohu. Zálohy jsou skládány do takzvaného GA Bond / GA Security. V případě nepojištěných majitelů nákladu se jedná o Cash Deposit, u pojištěných toto učiní jejich pojišťovna, tzv. GA Guarantee.
Za příklad Společné havárie můžeme vzít případ lodi Maersk Honam.
V březnu 2018 vypukl na kontejnerové lodi Maersk Honam mířící ze Singapuru do Suezu požár. Požár se šířil mezi nákladem a veškeré snahy posádky o jeho uhašení byly marné. Situace se vymkla kontrole a posádka se musela evakuovat, bohužel, při požáru zahynulo pět členů posádky. Požár byl nakonec uhašen indickou pobřežní stráží a loď byla odtažena do přístavu Jebel Ali, kde byl vyložen náklad.
Toto neštěstí splnilo všechny podmínky pro vyhlášení Společné havárie: Oběť ve smyslu Sh. (náklad, loď) i výdaje (odtažení lodě) byly opravdu mimořádné a posádka se snažila uhasit požár všemy prostředky bezprostředně po vypuknutí a loď a část nákladu byly nakonec zachráněny.
Adjuster, společnost Richards Hogg Lindley vyčíslila zástavu v důsledku havárie následovně: 42,5% CIF hodnoty nákladu lodi jako Salvage Security (všimněte si jak v případě záchranného odtažení lodi jsou tyto částky vysoké) a 11,5% jako GA Security. Zástava tedy dohromady dělá 54% CIF hodnoty majetku. Pokud tedy někdo vezl na lodi náklad v hodnotě $10 000, musí zaplatit zálohu $5400 aby byl jeho majetek vydán. Totéž však musí zaplatit i ten, jehož majetek byl v důsledku havárie ztracen.
Po vybrání GA Security pak Adjuster rozpočítá ztráty jednotlivých stran, které budou pak odškodněny z částky vybrané jako GA Security. Odtah lodi bude zaplacen ze Salvage Security a pokud nějaké peníze zbydou, budou opět vráceny majitelům (to znamená, že majitel nákladu, který zaplatil zálohu $5400 dostane pravděpodobně něco zpět).
Protože ale podstatou Společné havárie je, že se na ní podílí tři strany (Loď, náklad a přepravné) tak poškozená strana nikdy nezíská plné odškodnění jako v případě klasického pojištění. Pokud je tedy loď poškozena při havárii, majitel lodi obdrží kompenzaci ve výši 2/3 škody, protože se sám musí podílet svou třetinou. Ani nešťastní majitelé zničených kontejnerů tak neobrží plné odškodné za ztrátu, pokud tedy nebyli pojištěni.
Zdroje: gcaptain.com; ymiso.yangming.com; York-Antwerp Rules 2016; gard.no; traderiskguaranty.com; roanoketrade.com
Komentáře
Okomentovat